هدف فورد: پیکاپ برقی ارزان و جذاب

فورد تصمیم دارد با معرفی یک پیکاپ برقی متوسط با قیمت 30 هزار دلار، تمامی رقبا در بازار آمریکا را به چالش بکشد. اگر فورد بتواند این خودرو را با این قیمت عرضه کند، هزینه آن برابر با مدل هیبریدی محبوب Ford Maverick خواهد بود و از هر پیکاپ برقی دیگر در آمریکا ارزان تر خواهد بود. این خودرو در کارخانه Louisville، کنتاکی تولید خواهد شد و علاوه بر بازار داخلی، برای صادرات جهانی نیز برنامه ریزی شده است.

مشخصات و ابعاد خودرو

این پیکاپ برقی جدید تقریباً به اندازه Ford Ranger خواهد بود و فضای کابین بیشتری نسبت به Toyota RAV4 جدید ارائه می دهد. علاوه بر این، دارای صندوق بار، یک فضای بار جلویی بزرگ (frunk) و ویژگی های کاربردی مانند صندوق قفل شونده است. اما فورد این پروژه را تنها یک خودرو کاربردی نمی داند؛ آن را پروژه ای شور و هیجان می نامد که مرکز ثقل پایینی دارد، رانندگی با آن لذت بخش است و شتاب صفر تا 60 آن مشابه Mustang Ecoboost خواهد بود.

چالش های بازار EV در آمریکا

با وجود توجه زیاد به خودروهای برقی، دو مانع اصلی برای رشد آنها در آمریکا وجود دارد: قیمت بالای متوسط 55 هزار دلار و رقابت خودروهای چینی با قیمت نصف خودروهای آمریکایی. برخی خودروهای برقی چینی با کارکرد صفر و قیمت بسیار پایین در مکزیک عرضه می شوند و می توان آن ها را وارد آمریکا کرد.

استراتژی Skunkworks و نوآوری های فورد

فورد دو سال پیش مرکز تحقیقاتی Skunkworks را در ایروینگ، کالیفرنیا تأسیس کرد. این مرکز با تیمی از مهندسان سابق تسلا و گوگل، مأموریت داشت راهی برای تولید خودروهای برقی مقرون به صرفه در آمریکا و رقابت جهانی با چین پیدا کند.

راه حل دوگانه فورد شامل:

تولید EV به روش کاملاً جدید

توسعه باتری های ارزان تر

این دو رویکرد نیازمند سرمایه گذاری عظیم بودند و حتی تولید F-150 Lightning را به تعویق انداختند.

تجربه Pikes Peak و عملکرد هیجان انگیز

فورد بر این باور بود که خودروهای برقی نباید عملکرد پایین و کسل کننده داشته باشند. برای سه سال گذشته، نسخه های پرقدرت مدل های EV خود را برای شرکت در مسابقه Pikes Peak آماده کرده است تا علاوه بر کسب تجربه فنی، خودروهای جذاب و هیجان انگیز تولید کند

بازآفرینی خط تولید: کارخانه Louisville

فورد با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری در کارخانه Louisville، خط تولید سنتی را با یک "درخت مونتاژ" جایگزین کرد. در این روش، دو خط مونتاژ فرعی به خط اصلی متصل می شوند تا یک خودرو کامل ساخته شود. همچنین میزان سیم کشی الکتریکی هر خودرو 4000 فوت کاهش یافته است.

استفاده از پلتفرم جهانی EV

خط اصلی کارخانه برای ساخت پلتفرم اسکیت بردی جهانی EV استفاده می شود، جایی که چرخ ها، باتری ها، موتور، صندلی ها، فرمان و داشبورد روی یک پانل تخت نصب می شوند. بخش جلو و عقب خودرو جداگانه ساخته و سپس به اسکیت برد اضافه می شوند. این روش زمان تولید را کاهش می دهد و اجزای کمتری نیاز دارد.

فناوری باتری و سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری

فورد برای تولید باتری های LFP (لیتیم آهن فسفات) در میشیگان حدود 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. باتری ها بخش عمده ای از هزینه خودروهای برقی را تشکیل می دهند و فناوری LFP نسبت به باتری های لیتیوم-یونی سنتی ارزان تر است. این کارخانه با استفاده از فناوری چینی تحت مجوز، باتری های مقرون به صرفه تولید می کند.

چالش ها و فرصت های بازار جهانی

با وجود این نوآوری ها، تولید پیکاپ 30 هزار دلاری تا سال 2027 تضمین شده نیست. حتی اگر قیمت نهایی کمی بالاتر باشد، هنوز حدود 15 هزار دلار کمتر از متوسط قیمت EVهای فعلی خواهد بود. این پیکاپ همچنین اولین خودرویی است که از پلتفرم جهانی EV استفاده می کند و می تواند در آینده برای تولید SUV، پیکاپ و خودروهای عضلانی دیگر استفاده شود.

مقایسه با تاریخچه مدل T

فورد به Model T اشاره می کند، خودرویی که در سال 1908 با نوآوری در خط تولید به خودرو ارزان برای عموم تبدیل شد. اکنون، با استفاده از فناوری نوین و کاهش هزینه باتری ها، فورد امیدوار است همان مسیر موفقیت را با خودروهای برقی مقرون به صرفه طی کند.

پیکاپ برقی 30 هزار دلاری فورد، نه تنها از نظر قیمت، بلکه از نظر سایز، عملکرد و نوآوری تولید، تحولی بزرگ در بازار خودروهای برقی آمریکا ایجاد خواهد کرد. اگر فورد موفق شود این خودرو را با قیمت اعلام شده تولید کند، می تواند الگوی جدیدی برای تولید EVهای ارزان و جذاب در جهان ایجاد کند.

0 نظر ثبت شده

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

0 نظر ثبت شده