تحولی بی سروصدا از تجارت به سلامت

شرکت آمازون که اغلب با تجارت آنلاین و تحویل کالا شناخته می شود، حالا به آرامی در حال تبدیل شدن به یک غول حوزه سلامت نیز هست. بر اساس گزارشی از بلومبرگ، این شرکت با تکیه بر شبکه گسترده لجستیکی خود و نفوذ روزافزون در بخش خدمات پزشکی، در حال بررسی راه هایی است تا شاید روزی جان انسان ها را مستقیماً از درب خانه شان نجات دهد.

آغاز با پروژه ای آزمایشی به نام Project Pulse

در سال 2023، آمازون برنامه ای آزمایشی به نام «پالس» را برای چند ماه اجرا کرد که در آن ون های تحویل کالا به دستگاه شوک الکتریکی (دفیبریلاتور) مجهز شده بودند و رانندگان آموزش احیای قلبی-ریوی (CPR) دیده بودند. این پروژه در شهرهایی مانند لندن، آمستردام و بولونیا اجرا شد و بیش از 100 راننده در آن مشارکت داشتند. برخی از این رانندگان، از طریق اپلیکیشن های امدادگر شهروندی هشدارهایی دریافت کردند و به صحنه حادثه رسیدند – گرچه خدمات اضطراری معمولاً پیش از آن در محل حاضر شده بودند.

در حال ارزیابی برای ادامه مسیر

اگرچه فعلاً این پروژه ادامه نیافته، سخنگوی آمازون به بلومبرگ گفته است: «ما همچنان در حال بررسی بازخوردها و جست وجوی فرصت های جدید برای اجرای برنامه های آینده هستیم.» چنین اقدامی می تواند علاوه بر جنبه بشردوستانه، یک پیروزی تبلیغاتی مهم برای برند آمازون باشد.

گسترش جاه طلبی های پزشکی پس از خرید One Medical

این پروژه در راستای گسترش فعالیت های آمازون در حوزه سلامت تلقی می شود؛ به ویژه پس از آنکه این شرکت در اوایل سال 2023 با پرداخت 3.9 میلیارد دلار شرکت خدمات مراقبت اولیه ی One Medical را خرید.

رقبای سنتی عقب نشینی کردند، آمازون در حال پیشروی است

در حالی که شرکت هایی مانند Walmart و Walgreens به تدریج از ارائه خدمات سلامت اولیه خارج شده اند – مثلا Walmart در آوریل گذشته تمام 51 مرکز درمانی خود را تعطیل کرد – آمازون به نظر می رسد از موفقیت خود مطمئن تر شده که می تواند تحولی واقعی در عرصه سلامت ایجاد کند.

تحولی فراتر از تحویل بسته ها

شاید در آینده نه چندان دور، راننده ی آمازون فقط کالا تحویل ندهد؛ بلکه نقش نجات دهنده ای را ایفا کند که بتواند پیش از رسیدن آمبولانس، به نجات جان افراد کمک کند. این اتفاق، می تواند آغازگر فصل جدیدی در خدمات اورژانسی مبتنی بر تکنولوژی و لجستیک باشد.

0 نظر ثبت شده

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

0 نظر ثبت شده