آیا شما هم جزو دارندگان آیفون 7 و 7 پلاس بودید که با مشکل صدا مواجه شدید؟ اگر بله، شاید یکی از دریافت کنندگان غرامت از اپل باشید!

اپل موظف شد به کاربران آمریکایی که از مشکل صوتی معروف به "Loop Disease" رنج برده اند، غرامت پرداخت کند. برخی از کاربران آیفون 7 و 7 پلاس تا 350 دلار خسارت دریافت کرده اند. این مشکل، بعد از به روزرسانی iOS 11.3 باعث از کار افتادن میکروفون و دکمه اسپیکر شد و مشکلات گسترده ای را برای کاربران به وجود آورد.

ماجرای مشکل صوتی آیفون 7 چه بود؟

مشکلی که به "Loop Disease" معروف شد، یک نقص سخت افزاری در آیفون 7 و 7 پلاس بود که باعث از کار افتادن بخش صوتی گوشی می شد. برخی نشانه های این مشکل عبارت بودند از:

عدم امکان استفاده از میکروفون هنگام تماس تلفنی
خاکستری شدن دکمه اسپیکر در حین تماس
ناتوانی در ضبط صدا با استفاده از برنامه Voice Memos
قطع شدن ناگهانی صدا هنگام استفاده از هدفون های سیمی

اپل ابتدا این مشکل را به یک نقص نرم افزاری نسبت داد، اما تحقیقات نشان داد که علت اصلی، ضعف در طراحی برد اصلی گوشی بود که در اثر استفاده روزمره، باعث قطع اتصال یکی از چیپ های صوتی می شد.

واکنش اپل؛ از تعمیر رایگان تا تحمیل هزینه به کاربران!

مرحله اول: اپل در ابتدا به برخی کاربران پیشنهاد تعمیر رایگان داد و گوشی های دارای این مشکل را بدون هزینه تعمیر کرد.

مرحله دوم: بعد از مدتی، اپل سیاست خود را تغییر داد و هزینه تعمیر این مشکل را به عهده کاربران گذاشت که بیش از 300 دلار هزینه داشت!

مرحله سوم: کاربران آمریکایی که مجبور به پرداخت این هزینه شده بودند، از اپل شکایت کردند و پرونده ای تحت عنوان "شکایت جمعی" علیه این شرکت تشکیل شد.

مرحله چهارم: در نهایت، اپل با پرداخت 35 میلیون دلار غرامت موافقت کرد تا خسارت کاربران آسیب دیده را جبران کند.

نحوه پرداخت غرامت به کاربران

براساس حکم دادگاه، کاربرانی که در پرونده شکایت شرکت کرده بودند، بین 200 تا 350 دلار دریافت کردند.

افرادی که مدارک تعمیر گوشی خود را ارائه داده بودند، حداکثر 349 دلار غرامت گرفتند.

سایر کاربرانی که بدون ارائه مدارک تعمیر، مشکل را گزارش کرده بودند، مبلغ کمتری (حدود 200 دلار) دریافت کردند.

آیا کاربران دیگر هم می توانند غرامت دریافت کنند؟

این غرامت تنها برای کاربران آمریکایی که در پرونده شکایت جمعی شرکت کرده بودند، پرداخت شده است. کاربران سایر کشورها یا افرادی که در شکایت شرکت نکرده اند، مشمول این پرداخت نمی شوند.

البته، این احتمال وجود دارد که در آینده پرونده های مشابهی در دیگر کشورها مطرح شود و اپل مجبور به پرداخت خسارت های بیشتری شود.

نتیجه گیری؛ اپل و مسئولیت پذیری در قبال نقص های فنی!

این پرونده نمونه ای از شکایت های موفق کاربران علیه نقص های سخت افزاری در محصولات اپل است. درسی که از این ماجرا می توان گرفت:

شرکت های بزرگ، در صورت فشار کاربران و شکایت های جمعی، مجبور به جبران خسارت می شوند.

مشکلات سخت افزاری گوشی ها همیشه تقصیر کاربران نیست و ممکن است ناشی از طراحی نامناسب باشد.

اگر با مشکل مشابهی روبه رو شدید، مستندات لازم را جمع آوری کنید تا در صورت طرح شکایت، شانس دریافت غرامت داشته باشید.

نظر شما چیست؟ آیا تجربه ای مشابه با نقص های سخت افزاری در محصولات اپل داشته اید؟

0 نظر ثبت شده

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

0 نظر ثبت شده