
مقدمه ای بر غرفه استیم پانک
غرفه استیم پانک یک پروژه منحصر به فرد است که از چوب های سخت خم شده با بخار و ابزارهای دستی بدوی ساخته شده است. این پروژه که توسط Gwyllim Jahn، Cameron Newnham (Fologram)، Soomeen Hahm Design و Igor Pantic با همکاری مهندسین فرمت طراحی شده، در پنجمین دوره از بینال معماری تالین (TAB 2019) در استونی به نمایش درآمد و تا نسخه بعدی بینال در سال 2021 در جای خود باقی خواهد ماند.
روش های ساخت و تأثیر آن ها
در این پروژه، برخلاف استفاده از کدهای CNC برای برش، چاپ یا مونتاژ، یک رویکرد آزمایشی برای مادی سازی معماری به کار رفته است. این رویکرد به عنوان یک بحث عمدی در زمینه تولید رباتیک و اتوماسیون عمل می کند. با وجود اینکه ساخت و رباتیک به کمک کامپیوتر به معماران کنترل بی سابقه ای بر تحقق طرح هایشان داده است، اما تفاوت های ظریف و زیبایی شناسی معمولاً در مصنوعات تولید رباتیک وجود ندارد. این امر به دلیل فقدان شهود و درک جنبه های کیفی یک پروژه است که به سختی به زبان قطعی و صریح توصیف می شود.

استفاده از مدل های دیجیتال و هولوگرافیک
غرفه استیم پانک با ارائه مدل های دیجیتال به عنوان پوشش های هولوگرافیک در محیط های ساخت وساز، به سازندگان امکان می دهد تا از تخصص و خلاقیت خود برای تولید اشیاء پیچیده با استفاده از ابزارهای آنالوگ نسبتا ابتدایی بهره ببرند. این رویکرد به حذف نیاز به پیش بینی تمام جنبه های رفتار مواد در مدل های دیجیتال کمک می کند و به طور همزمان، تأثیرات مواد را در طول ساخت کشف و تقویت می کند. این روش، رهایی از محدودیت های ساخت دیجیتال و فرصت های ایجاد شده توسط صنایع دستی را به همراه دارد و جلوه های معماری غرفه را هدایت می کند.

تحلیل طراحی و ساختار غرفه
پلان غرفه استیم پانک به شکل یک صلیب است که تپه چمنی سایت دوسالانه را به چهار فضای مجزا تقسیم می کند. این فضاها به مناظر شهر قدیمی تالین و موزه معماری چشم اندازهایی ارائه می دهند. اثرات سطح متغیر در غرفه نتیجه تلاش های طراحی است، زیرا خم شدن منحنی های سه بعدی از تخته های مستقیم 100x10 میلی متری، پروفیل چوب را وادار به پیچش در طول خود می کند. این طراحی بیشتر شبیه به بافتن است تا مونتاژ، و بخش های چوبی پیچ خورده به سختی و استحکام فشاری به پوسته چوب و فولاد کامپوزیت اضافه می کند.
تجربه فضایی و بازی با فرم ها
در طراحی غرفه، ردیابی خطوط چوب بافته شده از سطوح متعامد به شکست کامل توپولوژی آشنا منجر می شود و بازی با فرم ها، داخل و خارج، سطح و حجم را به نمایش می گذارد. این طراحی، ساختاری پوسته ای با مواد سبک وزن ایجاد می کند که با فضای مثبت و منفی بازی می کند و یک فضای داخلی صمیمی را از یک کیسه عظیم تعریف می کند.

نتیجه گیری: دستاوردهای طراحی و ساخت
غرفه استیم پانک با رویکرد منحصر به فرد خود در استفاده از مدل های دیجیتال و هولوگرافیک، و همچنین طراحی خلاقانه با استفاده از چوب های خم شده با بخار، موفق شده است تجربه ای نوین از مادی سازی معماری ارائه دهد. این پروژه نه تنها به عنوان یک نمونه برجسته از معماری معاصر بلکه به عنوان یک آزمایش در زمینه تولید رباتیک و صنایع دستی نیز شناخته می شود. غرفه استیم پانک با بازی با فرم ها و فضای ساختاری، تأثیر عمیقی بر مشاهده و درک معماری معاصر دارد.
ثبت یک نظر