
روز جمعه، وزارت حمل ونقل ایالات متحده اعلام کرد که در دور جدیدی از تأمین مالی زیرساخت های شارژ خودروهای برقی، 636 میلیون دلار به 49 متقاضی اختصاص خواهد یافت. اما نام تسلا در میان دریافت کنندگان این کمک ها قرار نداشت و درخواست 100 میلیون دلاری این شرکت برای تأمین مالی کریدور شارژ کامیون های سنگین بار دیگر رد شد.
تسلا و شریک پروژه اش، منطقه مدیریت کیفیت هوای ساحل جنوبی کالیفرنیا، تأیید کردند که این شرکت در این دوره از درخواست ها برای تأمین مالی مشارکت داشته است. این رد درخواست در حالی صورت می گیرد که تسلا در تلاش است تا برنامه کامیون های سنگین برقی خود را راه اندازی کند. این شرکت نسخه های اولیه از تسلا Semi را به مشتریانی مانند Pepsi و Frito-Lay تحویل داده است، اما برنامه بزرگتر تجاری آن هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است. تسلا همچنان در حال ساخت یک کارخانه در نوادا است تا تولید کامیون های برقی خود را آغاز کند، پروژه ای که اولین بار در سال 2017 معرفی شد.
درخواست تسلا برای تأمین مالی و عدم موفقیت در دریافت آن
تسلا اولین بار در سال 2023 درخواست تأمین مالی را از برنامه Charging and Fueling Infrastructure (CFI) که بخشی از توافق زیرساخت دوحزبی است که جو بایدن در سال 2021 امضا کرد، ارسال کرد. این شرکت امیدوار بود که از این تأمین مالی، به همراه 24 میلیون دلار سرمایه خود، برای ساخت نه ایستگاه شارژ کامیون های برقی از دفتر مرکزی سابق خود در شمال کالیفرنیا تا مرز جنوبی تگزاس استفاده کند.
هرکدام از این ایستگاه ها قرار بود با هشت شارژر 750 کیلوواتی برای تسلا Semi و چهار شارژر دیگر برای کامیون های برقی دیگر تجهیز شوند که این الزامی برای دریافت تأمین مالی فدرال بود.
این پروژه که رسماً "حمایت از الکترification حمل ونقل کامیون ها در ایالت های آریزونا، کالیفرنیا و تگزاس" یا TESSERACT نامیده می شود، در ابتدای سال 2024 هنگامی که اداره بزرگراه فدرال (FHWA) اولین دوره کمک های CFI را اعلام کرد، نادیده گرفته شد. در این دوره اولیه، 623 میلیون دلار به 47 متقاضی اهدا شد.
در دور دوم این کمک ها که در اوت 2024 انجام شد، 521 میلیون دلار به 51 متقاضی اختصاص یافت. این برنامه همچنین در میانه سال 2024 درخواستی جدید برای تأمین مالی پذیرفت.
ادامه تلاش های تسلا برای کریدور شارژ
با وجود رد درخواست اولیه، تسلا همچنان به پیگیری ایده کریدور شارژ خود ادامه داد. روهان پاتل، معاون سابق سیاستگذاری این شرکت، در آوریل 2024 اعلام کرد که برخی از سایت ها در مسیر 1800 مایلی حتی بدون تأمین مالی نیز انتخاب هایی روشن برای راه اندازی بودند.
اما وضعیت پروژه TESSERACT پس از این تغییرات نامشخص باقی ماند، به ویژه پس از آن که تسلا بیش از 10 درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد و تیم مربوط به شارژ را به طور ویژه کاهش داد.
آینده تأمین مالی و محدودیت های جدید
از آنجا که قانون زیرساخت های دوحزبی مبلغ 2.5 میلیارد دلار برای این برنامه تخصیص داده است، ممکن است هنوز دوره های جدیدی برای دریافت کمک های CFI وجود داشته باشد. با این حال، وب سایت CFI اعلام کرده است که «تاریخ تخمینی» برای اعلام فرصت های جدید تأمین مالی مشخص نیست و همچنین تاثیر اولویت های احتمالی دولت آینده ترامپ بر چنین برنامه هایی نامشخص است.
ثبت یک نظر