پروژه متروی سیدنی، بزرگ ترین پروژه زیرساختی در استرالیا، در حال حاضر یکی از مهم ترین تحولات حمل و نقل شهری در سطح جهانی به شمار می رود. پس از تکمیل این پروژه، سیدنی با داشتن 31 ایستگاه مترو و بیش از 66 کیلومتر مسیر جدید، به یکی از پیشرفته ترین سیستم های حمل و نقل در دنیا تبدیل خواهد شد. این پروژه، به ویژه ایستگاه مرکزی سیدنی که 96 درصد از خدمات قطار این شهر را ارائه می دهد، به عنوان ستون فقرات کل شبکه ریلی عمل خواهد کرد.
ویژگی های کلیدی پروژه
افزایش ظرفیت و ارتقاء عملکرد
این پروژه ارتقاء ظرفیت پذیرش مترو به 40,000 مسافر در هر ساعت را هدف قرار داده است که به معنی افزایش 60 درصدی نسبت به ظرفیت فعلی است. Laing O'Rourke، با همکاری Woods Bagot و John McAslan Partners، این ارتقاء را طراحی و اجرا کرده است. جان پرنتیس، مدیر اصلی Woods Bagot و سرپرست حمل و نقل، اشاره می کند که "دیدگاه و رویکرد طراحی، تجربه مشتری را در مرکز تحول قرار می دهد."
طراحی فضای باز و بهبود خوانایی
یکی از ویژگی های بارز این ارتقاء، اجرای فضاهای باز نظیر سقف جدید و پایانه های کانکس شمالی و پیاده روی مرکزی است. این طراحی به طور قابل توجهی گردش خون و خوانایی ایستگاه را بهبود می بخشد و ایستگاهی آسان و شهودی را برای همه مسافران فراهم می کند. فضای جدید متروی سیدنی و درج های سالن به گونه ای طراحی شده اند که کاربردی و از نظر مجسمه سازی غنی باشند تا ویژگی های تاریخی ایستگاه اصلی را تکمیل کنند.
ویژگی های کلیدی ارتقاء
مرکز پیاده روی جدید
یکی از نوآوری های اصلی این پروژه، مرکز پیاده روی جدید است که یک میدان زیرزمینی با عرض 19 متر می باشد. این فضا برای کاهش ازدحام و بهبود جریان عابر پیاده طراحی شده و خیابان چالمرز و راه آهن نور سیدنی را مستقیماً به سکوهای جدید مترو متصل می کند. همچنین، این طراحی دسترسی آسان تری به سکوهای 16-23 فراهم می آورد و نصب پله برقی و آسانسور به سکوهای حومه برای اولین بار امکان پذیر می شود.
طراحی و زیبایی شناسی
پیوند با تاریخ سیدنی
دومینیک آلوارو، مدیر طراحی جهانی، می گوید: "انتخاب های عنصری و مادی برای Central با نوستالژی عمیقی برای تاریخ سیدنی پیوند خورده است." این طراحی به گونه ای است که تجربه یکپارچه رفت و آمدی را ایجاد می کند و به رقابت با ایستگاه های قطار نمادین در شهرهای بزرگ جهان می پردازد – ایجاد ایستگاهی که سیدنی (و استرالیا) شایسته آن است.
احترام به معماری ادواردیایی
تروی اولمان، مدیر استودیوی McAslan + Partners سیدنی، توضیح می دهد که "مجموعه شمالی بازسازی شده قلب جدیدی برای Central ایجاد کرده است که به معماری ادواردیایی موجود ایستگاه احترام می گذارد." سقف جدید به طرز حساسی با ساختمان های ماسه سنگ میراثی تلاقی می کند و نورگیرهای بادبادکی شکل حس بی نظیری از مکان ایجاد می کنند.
نتیجه گیری
پروژه ارتقاء متروی سیدنی نه تنها به عنوان یکی از بزرگ ترین و پیچیده ترین پروژه های زیرساختی در استرالیا شناخته می شود، بلکه با طراحی نوآورانه و توجه به جزئیات تاریخی و زیبایی شناسی، به پیشرفت سیستم حمل و نقل شهری و ارتقاء تجربه مسافران کمک خواهد کرد. این پروژه با ترکیب تکنولوژی های مدرن و احترام به میراث معماری، آینده ای روشن برای حمل و نقل شهری در سیدنی به ارمغان خواهد آورد.
ثبت یک نظر