
سالن کنسرت والت دیزنی که در 23 اکتبر 2003 افتتاح شد، امروز دهمین سالگرد خود را جشن می گیرد. خانه ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس، این سالن به دلیل آکوستیک عالی و معماری متمایزش شهرت یافته است. در دهه ای که از افتتاح آن می گذرد، سطوح فلزی و منحنی این ساختمان به امضای سبک فرانک گهری تبدیل شده است.

تاریخچه تأسیس سالن کنسرت والت دیزنی
در سال 1987، لیلیان دیزنی مبلغ 50 میلیون دلار برای تأسیس یک سالن کنسرت به افتخار همسر فقیدش، والت، اهدا کرد. فرانک گهری پس از یک رقابت طراحی از میان چندین نامزد انتخاب شد. طرح او بیشتر به سمت عموم مردم گرایش داشت و بخش بزرگی از سایت به باغ های باز اختصاص یافت. چند سال پس از آغاز پروژه، ترکیبی از موانع سیاسی و مدیریتی، تحقق آن را تهدید کرد. این پروژه در سال 1994 متوقف شد، اما دو سال بعد توسط کمپین های رسانه ای و جمع آوری کمک های مالی احیا شد.

طراحی و آکوستیک سالن کنسرت
این سالن به صورت یک حجم واحد طراحی شده است که ارکستر و مخاطبان در یک فضای مشترک قرار دارند. صندلی ها در دو طرف صحنه قرار دارند که به برخی از مخاطبان امکان مشاهده نت های موسیقی اجراکنندگان را از دور فراهم می کند. مدیر سابق ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس معتقد بود که جعبه ها و بالکن ها نماد طبقه بندی اجتماعی در میان مخاطبان هستند، و در طراحی این سالن، تفکیک فضایی به حداقل رسیده است. صفحات منحنی چوب داگلاس تنها جداکننده های این فضا هستند که بدون ایجاد موانع بصری بخش هایی از 2265 نفر مخاطب را مشخص می کنند. ساختار سقف فولادی کل فضا را پوشش می دهد و نیازی به ستون های داخلی نیست. ارگ در جلوی سالن قرار دارد، یک دسته 6134 لوله منحنی که تقریباً تا سقف امتداد دارند. این نتیجه منحصربه فرد همکاری بین گهری و مانوئل ج. روسالس، طراح ارگ مستقر در لس آنجلس است.

همکاری فرانک گهری و یاسوهیسا تویوتا
گهری با یاسوهیسا تویوتا، مشاور آکوستیک، همکاری کرد تا صدای سالن را از طریق روش های فضایی و مادی بهبود بخشد. برای آزمایش آکوستیک، از مدل مقیاس 1:10 از سالن استفاده شد که شامل مدل های کوچک مخاطبان در هر صندلی بود. این امر نیازمند مقیاس بندی تمام عناصر بود، از جمله افزایش فرکانس صدا در فضا برای کاهش طول موج به یک دهم. دیوارهای جداکننده سالن و سقف منحنی و برجسته آن به عنوان بخشی از سیستم آکوستیکی عمل می کنند در حالی که به زبان مجسمه سازی نمای بیرونی نیز اشاره دارند.

نمای خارجی و ساختار فولادی خاص
نمای خارجی ترکیبی از اشکال موج دار و زاویه دار است که حرکت موسیقی و حرکت لس آنجلس را نماد می دهد. این طراحی از طریق مدل های کاغذی و طرح های اولیه که از ویژگی های فرآیند گهری است، توسعه یافت. انحنای خاص نیازمند ساختار فولادی بسیار ویژه ای بود، از جمله ستون های جعبه ای که در سمت شمال ساختمان با زاویه 17 درجه به جلو مایل بودند. بازدیدکنندگان می توانند ساختار فولادی را از طریق یک نورگیر در اتاق پیش از کنسرت مشاهده کنند و ساختار پشتیبان را از پله ای که به باغ منتهی می شود، ببینند.

نقش سالن کنسرت والت دیزنی در جامعه مدنی
کمیته برنامه ریزی سالن کنسرت این پروژه را به عنوان یک مزیت مدنی تصور کرد، با این امید که به عنوان یک کاتالیزور در فعال سازی مرکز شهر لس آنجلس عمل کند. برخی از منتقدان اثربخشی این استراتژی مکان یابی را مورد بحث قرار داده اند، به افزایش ارزش املاک اطراف اذعان کرده اند، اما تغییر کمی در مرکز فرهنگی شهر مشاهده شده است. شاید با ادامه توسعه در سایت، این موضوع تغییر کند. موزه براد که توسط دیلر اسکوفیدیو + رنفرو طراحی شده است، در آن طرف خیابان در حال ساخت است و گهری خودش اخیراً اعلام کرده که به تلاش برای توسعه بخش مجاور گرند اوینیو باز خواهد گشت. شاید هزینه ای برای ایجاد یک مرکز فرهنگی در کنار سالن کنسرت وجود داشته باشد. یک مترو جدید قرار است 125 فوت زیر پایین ترین سطح سالن کنسرت عبور کند و ممکن است آکوستیک این فضای اجرایی با شهرت بین المللی را مختل کند.
منبع:آرچی دیلی
ثبت یک نظر