
چهار سال پس از اینکه کمپین جمع آوری سرمایه پیبل در کیک استارتر یکی از موفق ترین کمپین ها در تاریخ این پلتفرم شد، این استارتاپ سخت افزاری به طور ناگهانی به پایان رسید. پیبل در سال 2016 برای ورشکستگی اعلام کرد و بعدها به فیت بیت فروخته شد. غول فناوری پوشیدنی فیت بیت بخش زیادی از ساعت هوشمند Ionic خود را با کمک کارکنان پیشین پیبل و نرم افزار نوآورانه آن ساخته است.
چالش های رقابتی و رشد اپل واچ
در سال 2015، اپل واچ اولین بار عرضه شد و عمده توجه ها را از پیبل به خود جلب کرد. با این حال، نمی توان گفت که اپل واچ صرفاً رقیب پیبل بوده است. به گفته اریک میگی کوسکی، بنیان گذار پیبل، رشد سریع این شرکت و گسترش ویژگی ها باعث شد که پیبل مسیر اصلی خود را از دست بدهد. این یکی از نمونه های مشهور استارتاپ های سخت افزاری است که به دلیل این مشکلات سقوط کردند.
دوران دوم پیبل و بازگشت به دنیای هوش مصنوعی
پس از هشت سال از فروش پیبل به فیت بیت، میگی کوسکی تصمیم گرفته است که این برند را دوباره احیا کند. او به تک کرانچ گفت که در حال راه اندازی دوباره پیبل است، اما این بار در قالبی جدید و به روزرسانی شده.
بازگشت به ریشه ها: پیبل و منبع باز شدن PebbleOS
اگرچه پیبل به عنوان یک برند در دسترس نیست، گوگل تصمیم گرفته است که سیستم عامل ساعت های هوشمند پیبل (PebbleOS) را به صورت منبع باز منتشر کند. این اقدام، راه را برای سخت افزارهای شخص ثالث باز می کند، و استارتاپ میگی کوسکی اولین شرکت در این مسیر است.
هدف های استارتاپ پیبل 2.0
میگی کوسکی می خواهد ساعت هوشمندی بسازد که خودش به آن نیاز دارد. او به تک کرانچ گفت که پیبل 2.0 به طور خاص ویژگی هایی مانند صفحه نمایش همیشه روشن با تکنولوژی E-Paper، عمر باتری طولانی و طراحی ساده و زیبا خواهد داشت. یکی از ویژگی های کلیدی ساعت جدید این است که از دکمه ها برای کنترل موسیقی و سایر عملکردها استفاده خواهد کرد.
استقلال مالی و عدم جذب سرمایه گذاری خطرپذیر
میگی کوسکی برنامه ای برای جذب سرمایه گذاری خطرپذیر یا استفاده از مدل کیک استارتر ندارد. او به طور شخصی پروژه را تأمین مالی می کند و قصد دارد آن را بر اساس تقاضای مصرف کنندگان به صورت تدریجی توسعه دهد.
چالش ها و امیدها
در حالی که پیبل در دوران گذشته موفقیت هایی کسب کرد، بازگشت به دنیای رقابتی ساعت های هوشمند پس از ظهور اپل واچ و سایر رقبا چالش برانگیز خواهد بود. با این حال، میگی کوسکی به شدت معتقد است که هنوز بازاری برای ساعتی مانند پیبل وجود دارد و در حال ساخت محصولی است که خودش از آن استفاده خواهد کرد.
ثبت یک نظر