بازی Ghost of Yotei، جانشین بازی موفق Ghost of Tsushima محصول سال 2020 است. این بازی جدید، نه تنها با بازیکنان را به دنیای تاریخی و پررمز و راز ژاپن می برد، بلکه تغییرات اساسی را در مقایسه با نسخه قبلی به ارمغان آورده است. از جمله این تغییرات، جابه جایی زمان از سال 1274 به 1603 میلادی و معرفی یک شخصیت اصلی جدید به نام Atsu و منطقه جدیدی در اطراف کوه یوتی در هوکایدو است. اما نکته جالب توجه این است که با وجود فضای تاریخی ژاپن، این بازی به لحاظ جغرافیایی عملاً در ژاپن اتفاق نمی افتد.

چرا Ghost of Yotei در ژاپن اتفاق نمی افتد؟

هوکایدو، در سال 1603 میلادی، هنوز به عنوان بخشی از ژاپن مدرن محسوب نمی شد. در آن زمان، این منطقه تحت حاکمیت مردم بومی آینو بود و به نام اِزو شناخته می شد. تا سال 1869 میلادی، این منطقه به طور رسمی به ژاپن ملحق نشد. به همین دلیل، Ghost of Yotei به نوعی فضای فرهنگی و سیاسی متفاوتی از آنچه بازیکنان از یک بازی تاریخی ژاپنی انتظار دارند، به تصویر می کشد.

هوکایدو در دوره ای که بازی Ghost of Yotei در آن اتفاق می افتد، فرهنگی متمایز و ساختار سیاسی خاص خود را داشت. این منطقه تحت تأثیر تعاملات فرهنگی با حکومت چین (دودمان چینگ) و دایمیو ماتسوماه در ژاپن بود. در نهایت، شوگان توکوگاوا کنترل بخش جنوبی هوکایدو را در دست گرفت و برخی از ساکنان بومی آینو را تحت حکومت شوگان درآورد.

تفاوت فرهنگی هوکایدو و تأثیر آن بر بازی Ghost of Yotei

با توجه به اینکه هوکایدو در سال 1603 میلادی هنوز از بقیه ژاپن جدا بود، داستان و شخصیت های بازی Ghost of Yotei احتمالاً تفاوت های فرهنگی و اجتماعی محسوسی با ژاپن آن زمان خواهند داشت. برخلاف ساختارهای محکم و سفت و سخت سامورایی های ژاپن مرکزی، سامورایی های هوکایدو ساختار نسبتاً آزاد تری داشتند.

یکی از جنبه های بارز فرهنگ آینو، تتوهای صورت و دهان زنان است که ممکن است در طراحی شخصیت های غیربازیکن (NPCs) بازی بازتاب پیدا کند. همچنین، نفوذ فرهنگ های خارجی در این منطقه نیز مشهود است، از جمله ورود تفنگ های سرپر که توسط پرتغالی ها در سال 1549 به ژاپن آورده شدند. این ترکیب منحصر به فرد از زمان و مکان، به Ghost of Yotei فضایی می دهد که هم حس یک بازی در دوران فئودال ژاپن را ایجاد کند و هم از فرهنگ های غیرژاپنی بهره ببرد.

تغییرات زمان و شخصیت اصلی در Ghost of Yotei

بازی Ghost of Yotei نه تنها از نظر مکان جغرافیایی، بلکه از نظر زمانی نیز با نسخه قبلی تفاوت دارد. در حالی که Ghost of Tsushima در سال 1274 میلادی، دوران حملات مغول ها به ژاپن رخ می دهد، Ghost of Yotei داستان خود را در سال 1603 میلادی و در دوره ای پس از اتحاد ژاپن روایت می کند. در این زمان، ژاپن تحت حکومت شوگان توکوگاوا قرار داشت و دوره ادو آغاز شده بود.

شخصیت اصلی بازی، Atsu، نقش کلیدی در پیشبرد داستان خواهد داشت. این شخصیت جدید، احتمالاً تفاوت های فرهنگی و شخصیتی قابل توجهی با شخصیت Jin Sakai از بازی قبلی خواهد داشت. با توجه به تغییر مکان و زمان، Atsu ممکن است برخلاف سامورایی های سنتی ژاپن، دارای ویژگی های شخصیتی و رفتاری متفاوتی باشد.

تأثیرات فرهنگی و تاریخی بر طراحی و داستان بازی

Ghost of Yotei با توجه به تفاوت های فرهنگی هوکایدو در دوره ای که بازی در آن رخ می دهد، فرصت مناسبی برای طراحان بازی فراهم می آورد تا عناصری از فرهنگ آینو را در طراحی شخصیت ها، لباس ها و محیط بازی به کار بگیرند. از جمله این تأثیرات می توان به نقش های برجسته تتوهای صورت، طراحی لباس ها و تزئینات سنتی مردم آینو اشاره کرد.

ورود تفنگ های سرپر به ژاپن نیز می تواند در بخش های اکشن بازی تأثیرگذار باشد. این تفنگ ها در بازی های گذشته همچون Nioh نیز به عنوان ابزار جنگی جدیدی برای سامورایی ها معرفی شدند و احتمالاً در Ghost of Yotei نیز نقشی کلیدی ایفا خواهند کرد.

جمع بندی

بازی Ghost of Yotei با تغییرات بزرگ خود از جمله جابه جایی زمان، مکان و شخصیت اصلی، تجربه ای متفاوت و تازه از یک ماجراجویی تاریخی در ژاپن را ارائه می دهد. این بازی با ترکیب فرهنگ بومی آینو، سامورایی های آزادتر هوکایدو و تأثیرات فرهنگی خارجی، می تواند هم طرفداران بازی های تاریخی و هم کسانی که به دنبال یک تجربه جدید و متفاوت هستند را جذب کند.

با اینکه این بازی به لحاظ جغرافیایی در ژاپن نیست، اما همچنان با فضای فرهنگی و زیبایی های سنتی ژاپن، حس عمیقی از دوران فئودال ژاپن را به بازیکنان منتقل می کند. Ghost of Yotei فرصت های زیادی برای روایت داستانی غنی و تأثیرگذار دارد که می تواند مرزهای جدیدی در سری بازی های تاریخی Sucker Punch بگشاید.

0 نظر ثبت شده

ثبت یک نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی مشخص شده اند *

0 نظر ثبت شده